Divendres, 3 de setembre de 2010
 
El weblog: reflexions diàries de Josep-Maria Terricabras

 

Després del comunicat d’ETA
DIMECRES, 10 DE GENER DEL 2007

Ahir ETA va reivindicar l’atemptat de Barajas. En ell, a més de dir que “l’objectiu no era causar víctimes” i que aquestes han estat “danys col·laterals” -el llenguatge em sona-, critica durament el govern del PSOE i el PNB, i anuncia -en la línia demanada per Batasuna- que el seu alto el foc “segueix vigent”. Fins aquí ETA. En aquests moments, em sembla que era difícil esperar d’ella alguna altra cosa que s’hagués desviat d’aquest guió.

A l’altre costat, tant el ministre espanyol Rubalcaba com els representants de tots els grups polítics presents a Madrid, amb els quals s’ha reunit el ministre, han condemnat l’atac d’ETA i li han demanat que abandoni les armes definitivament. Aquesta era també la resposta esperada i previsible. Algunes de les paraules de Rubalcaba, però, revelen el to de la seva condemna, el to de la ruptura del procés de pau. Entre altres coses, Rubalcaba ha dit: “A ETA sólo le queda poner fin a la violencia. Sólo le queda ese camino.” I, quan se li ha preguntat quines condicions s’haurien de donar perquè es reprengués el procés de pau, ha dit textualment: “No se me alcanza en este momento que se pudiera retomar ese diálogo”. La ruptura, doncs, és total. Em sembla, però, que ho és, de moment, només per al proper any i mig, al final del qual hi ha d’haver eleccions espanyoles. El PSOE sap perfectament que ara per ara no es pot posar d’acord amb el PP, però també sap que, amb el coixí i l’escalf de les altres forces polítiques, s’ha de mostrar dur, desafiant i tancat en banda, perquè altrament hi podria perdre molt a les urnes. I és que els espanyols només aplaudiran un procés de pau que acabi bé -vull dir bé “a l’espanyola”-, però no un procés de pau malgirbat com el que s’ha simulat fins ara i que ha acabat tan malament.

Ens espera, doncs, un any i mig en què precisament la manca de procés de pau serà el gran tema polític, del qual tots n’esperen rèdits electorals. El PP també mirarà, és clar, de fer calaix. Ahir mateix, per casualitat, vaig sentir el comunicat d’ETA a través de “la Sexta”. Una periodista molt poc professional -a diferència, per exemple, de Lorenzo Milà a TV1, que va estar molt correcte-, va donar a conèixer el que havia dit ETA “en un comunicado lleno de desvergüenza” i “con grandes dosis de cinismo”.

Després dels explosius d’ETA, ara vénen, doncs, els obusos mediàtics d’alguns molt interessats a escalfar l’ambient antiprocés i a fer impossible qualsevol acord de pau; de fet, aquesta és la línia que ja han seguit fins ara el PP, un sector de les Víctimes del Terrorisme, així com algunes associacions i mitjans de comunicació afins al PP. És cert que ETA ha posat la bomba definitiva, però també ho és que aquests grups han tingut èxit, perquè han paralitzat durant mesos els que haurien pogut ser -i no han sigut- gestos de distensió del govern espanyol. És ben clar, doncs, que si la tàctica destructiva ha tingut èxit, anirà a més. Em temo que els atemptats selectius d’ETA, també. I no cal dir que, amb aquest panorama, també augmentaran la intranquil·litat i la inseguretat de tots plegats.



Hi ha 9 comentaris - [COMENTAR]  


COMENTARIS

  Ballem al so d'Espanya
Sembla mentida com ens deixem condicionar per la música política d'Espanya. ETA és un problema per a Espanya. No pas per a nosaltres!

Enviat per: anònim - 10/01/2007 10:28:39
  TV3, la seva
La meva l'apunt XEVI XIRGO. L'Akasvayu juga avui a Fontajau contra el Kalev Tallin d'Estònia. Però si volen saber el resultat posin la ràdio o comprin El 9. No esperin pas que TV3 els n'informi. Diumenge passat, sense anar més lluny, al TN del vespre explicaven que el Barça havia guanyat a Valladolid i ja era vuitè amb opcions a la copa del Rei. De l'Akasvayu, tercer darrere el Tau i el Madrid i que ja és a la copa, res de res. Mesos enrere, quan va passar un cas similar, em vaig queixar en aquest espai de l'omissió per norma del bàsquet gironí als TN. L'endemà em van fer arribar una explicació convincent: en aquella ocasió no van dir res de l'Akasvayu perquè era el dia que es va saber que la princesa Letícia estava embarassada i es va optar per retallar l'informatiu, de manera que van saltar algunes informacions. No sé què devia passar diumenge. Però m'estimo més no saber-ho.

Enviat per: anònim - 10/01/2007 12:51:47
  Problemes per resoldre
Totalment d'acord amb el primer comentarista anònim: "ETA és un problema per a Espanya. No pas per a nosaltres!" I Espanya, afegeixo jo, és un problema per a nosaltres, per a la nostra cultura, per a la nostra llengua, per a la nostra economia, per al nostre territori...

Enviat per: kollmiku - 10/01/2007 16:20:22
  treva
totalment d'acord, tot i que jo si em permeteu, he anat més enllà enles apreciacions. blocfpr.blogspot.com

Enviat per: anònim - 10/01/2007 16:50:42
  Res humà m´és alié.
No sé qui ho va dir això, em sembla que un filòsof. Encara que jo no pugui subscriure aquesta frase -tots tenim els nostres subterfugis per evitar aquella part de la realitat que ens resulta molesta-, no podem ignorar que no fa molts anys, quan ETA era en plena activitat, aquí a Catalunya també es van cometre atemptats. I el cert és que quan això passa, sigui per proximitat o no, la sensació d´impotència i d´injustícia pot resultar indescriptible. Per això, qualsevol acte o gest que contribueixi a resoldre aquest complex problema i les seves causes serà una bona notícia per a tothom.

Enviat per: recers - 10/01/2007 19:31:29
  O reforma constitucional més o menys encoberta, o PP.
En aquests moments ja és impossible cap acord amb el PP. Caldria que tots els altres partits amb representació al Congrés fossin audaços i acordessin -de manera immediata- un gran pacte i un calendari per a democratitzar l'herència del franquisme en la transició. O això o PP (i el PP no podria tornar a governar sense obtenir majoria absoluta). Cal accelerar la pacificació (només a canvi de mesures democràtiques) o PP i bombes per anys. No hi ha res més.

Enviat per: m - 11/01/2007 3:02:53
  santa inocencia
Ens diu el m que caldria que tots els partits amb representacio al Congres fossin audaços i acordessin inmediatament un gran pacte. Encara no t'as despertat !!!!

Enviat per: anònim - 11/01/2007 10:19:55
  Ni santa ni inocència.
Benvolgut/da, el que apuntava és una disjuntiva excloent: o s'accelera el procés de pau amb una reforma més o menys encoberta de la Constitució o es revifa el l'enfrontament, que probablement seria liderat pel PP. Aprofito la intervenció per publicitar el que en aquests moments estan pregonant els intel·lectuals autoanomenats constitucionalistes. Em refereixo als filòsofs Gustavo Bueno i Fernando Savater. El Bueno tracta d'imbècils els governants espanyols per reconèixer que hi ha una guerra al País Basc i reclama els tancs als carrers del País Basc si és així ("para eso están). El Savater reclama que es suspengui l'autonomia del País Basc i que ningú pugui votar mentre hi hagi violència (obviament des del seu constitucionalisme guenyo no considera violència la que genera l'Estat). Així les coses.

Enviat per: m - 11/01/2007 17:41:55
  Més precisions
Hi han molt arguments, ETA és un problema bàsicament per EuskalHerria, i com nació aliada amb Catalunya per trencar el jou d'Espanya m'importa i molt la solució política a la violència de la nació. No em sembla gaire clar el post d'en Terricabras sobre la previsibilitat. Encara que a nivell moral és igualment reprobable, no és el mateix políticament que ETA causi víctimes per efecte colateral de l'atemptat de que no que vulgui fer-ho. Juridicament no és el mateix homicidi que assassinat i això és important per saber que ETA té voluntat de seguir amb les negociacions, si és que mai han començat. També em sembla evident que l'atemptat amb dues morts els ha dinaminat els seus propis plans. No ho preveien. Però és que no es pot fer política amb mitjans militars, ja que l'abast d'aquest arguments (si s'en pot dir així) són incontrolables ( tant pel poder destructor dels explossius com perquè tot depen del desallotjament que s'en faci del lloc de la bomba que no depen d'ells) i aquest ha estat l'error en la lògica d'ETA. Ara, sense iniciativa de cap classe, estan pendents del que farà ZP, que s'albira una solució "a la española", és a dir, només policial. Per això és possible un panorama de més atemptats en resposta a les accions repressives. Pel que fa a ZP, ha perdut la més mínima credibilitat de que volgués tirar endavant un autèntic procés de pau a EuskalHerria i és que a Espanya encara no saben què és un estat modern. Sigui el govern que sigui, la "unidad de España" i l'esclafament de qualsevol intent d'autodeterminació de les nacionalitats històriques, és llei intocable i així ho volen la majoria d'espanyols. Per tant mai reconeixeran que tenen un problema polític a EukalHerria que és per on han de començar. De totes maneres, la situació serà insostenible per ambdues parts i tard o d'hora acabaran tornant a negociar. Més aviat que el que diu el post. Esperem-ho.

Enviat per: sdinger - 12/01/2007 10:04:26

[TORNAR]


 
USUARI


CONTRASENYA
   Entrar
 
Us voleu registrar gratuïtament?
Heu oblidat la contrasenya?
Us voleu subscriure?
Coneixeu els avantatges de ser subscriptor?

 
QUÈ VOLEU CERCAR?
   Entrar
 
A QUINA SECCIÓ?
  © Terricabras-Nogueras, SL  | Darrera actualització: 03/08/2010 20:27:07